آموزشگاه حرفه ای امیدیه
شرکت ملی نفت ایران به منظور تامین کادر کارگر ماهر و ورزیده مورد نیاز صنعت نفت در جنوب اقدام به تاسیس دو باب آموزشگاه حرفه ای یکی در امیدیه و دیگری در آبادان نمود. این آموزشگاه در سال ۱۳۴۲ افتتاح گردید.
کوره های آجر پزی امیدیه
بعد از راه اندازی قطار امیدیه_ماهشهر در سال ۱۳۲۶، تعداد هشت کوره آجرپزی برای تامین آجر مورد نیاز جهت ساخت منازل کارکنان در امیدیه و میانکوه ساخته شد.
اسکان کارگران ایرانی :
شرکت نفت ایران و انگلیس برای اسکان کارگران ایرانی کمپ های کارگری ایجاد کردند. این کمپ ها شامل چندین ردیف چادر میشد. نبود امکانات رفاهی اولیه در چادرها در کنار کمبود آب، ساعات کار بسیار طولانی و حقوق ناچیز در گرمای طاقت فرسای خوزستان زندگی را برای کارگران ایرانی بسیار سخت میکرد. در پی گسترش شرکت نفت و افزایش تعداد کارگران، اتحادیه های کارگری در این مناطق شکل گرفتند. پس از جنگ جهانی دوم وضعیت کارگران به مراتب سخت تر شده بود.این عوامل موجب شکل گیری اعتراضات اولیه در آبادان شد. مدت کوتاهی بعد از آغاجری در پی برخورد خشن یکی از روسای ایرانی شرکت که موجب کتک خوردن کارگر ایرانی در آغاجری شد. اعتراضات گسترده ای ابتدا در آغاجری و سپس در تمامی مناطق نفت خیز شکل گرفت. اعتراضاتی که موجب شکل گیری بزرگترین اعتصابات کارگری نفت در تابستان ۱۳۲۵ شد. این اعتصابات شرکت نفت ایران و انگلیس را وادار به عقب نشینی کرد و خواسته های قانونی کارگران مانند هشت ساعت کار روزانه، تعطیلی روزهای جمعه، دریافت اضافه کار و حق مرخصی به رسمیت شناخته شد.
کارخانه گچ امیدیه ( گچ پلند)
برای تامین گچ مورد نیاز ساخت منازل کارکنان، یک کارخانه تولید گچ که گچ پلند نامیده میشد. برای انتقال گچ از کارخانه به امیدیه و میانکوه یک خط آهن فرعی به معدن گچ که در نزدیکی امیدیه بود، کشیده شد.
خط راه آهن امیدیه
گسترش منطقه ای آغاجری بعد از جنگ جهانی دوم و تولید بیش از ۶۰ درصد نفت ایران، اهمیت این منطقه را افزایش داد. حفره های چاه های جدید و تامین مواد مورد نیاز آن ها، ضرورت ساخت خط آهن را ایجاد کرد. در سال ۱۳۲۳ در پی جمع آوری قطار در خزینه به مسجدسلیمان، امکانات و کارکنان برای ساخت راه آهن بین امیدیه و بندر ماهشهر منتقل شد و این راه آهن ساخته شد. انگلیسی ها وسایل مورد نیاز چاه های نفت را از انگلستان و دیگر کشورها به بندر ماهشهر و سپس به وسیله این خط راه آهن به امیدیه میآوردند واز آنجا با کامیون به محل چاه های نفت میفرستادند. بدین ترتیب امیدیه تبدیل به یک بار انداز و در واقع اولین بندر خشک ایران شد.
کارخانه سنگ شکن امیدیه
برای تامین شن و ماسه مورد نیاز ساخت منازل کارکنان، سنگ شکنی در منظقه سویره، کنار رودخانه زهره احداث شد. برای انتقال شن و ماسه از کارخانه به امیدیه و میانکوه یک خط آهن فرعی به سنگ شکن سویره کشیده شد.
منازل کارگری امیدیه
پیش از ساخت شرکت شهر امیدیه، این منطقه ابتدا به دو بخش امیدیه علیا و امیدیه سفلی تقسیم میشد که ساکنان آن چند خانواده از عشایر عرب و ترک بودند. اولین منازل کارگری که تونلی شکل بودند در نزدیکی معدن گچ و در محلی به نام پاچکوه توسط شرکت نفت ساخته شد. یکی از سرکارگران کوره های آجرپزی به نام علی پر دلی در محل امیدیه علیا یک خانه گلی برای خود ساخت و به مرور زمان کارگران زیر دست او برای خود در این منطقه خانه ساختند و کم کم این خانه ها در کنار هم منطقه علی آباد را تشکیل دادند. امیدیه علیا تبدیل به یک بخش غیرشرکتی شد. یکی از پیمانکاران شرکت نفت به نام لیاقت در محل امیدیه سفلی برای کارگران که زیر دست او کار میکردند چادرهایی بر پا کرد که به مرور تبدیل به خانه شدند. تا سال ۱۳۲۹ خانه هایی برای اسکان کارکنان ساخته شد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
تمامی حقوق برای وب سایت خبری_ تحلیلی * ایران ما * محفوظ است. * ایران ما * آمده است تا در ارائه مطالب متفاوت باشد. البته متفاوت نه به این معنی که همه ی مطالب در سایت خبری_تحلیلی ما تولیدی خواهند بود؛ چرا که افزایش تولید مطلب، نیازمند داشتن نویسندگان و خبرنگاران در حوزه های مختلف است که به دلایل مختلف در این مقطع زمانی برای ما ما امکان پذیر نیست. اما تمامی سعی و کوشش ما در این پایگاه خبری_تحلیلی ارائه متفاوت مطالب است تا خوانندگان گران قدر شاهد مطالب تکراری نباشند. باسپاس مدیر مسئول پایگاه خبری_تحلیلی * ایران ما * اعظم صمدزاده
پایگاه خبری ایران ما : آدرس خوزستان، اهواز، آریاشهر، تلفن اعظم صمدزاده 09052464559
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.