menusearch
iranmakh.ir

چشم انداز ۲ ساله برای رفع بحران حمل و نقل عمومی اهواز/ حل مشکلات در گرو همکاری نهادها و صنایع استان است

جستجو
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ | ۲۲:۳۴:۴۰
۱۴۰۳/۵/۱۰ چهارشنبه
چشم انداز ۲ ساله برای رفع بحران حمل و نقل عمومی اهواز/ حل مشکلات در گرو همکاری نهادها و صنایع استان است
چشم انداز ۲ ساله برای رفع بحران حمل و نقل عمومی اهواز/ حل مشکلات در گرو همکاری نهادها و صنایع استان است

خبرنگار ایران ما خوزستان، کلان شهر اهواز علاوه بر معضلات طبیعی مانند گرد و غبار، گرمای طاقت فرسا و ... گرفتار مشکلاتی است که عامل اساسی آن کمبود امکانات است. یکی از بزرگترین مشکلات اهواز کمبود امکانات حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس است که شهروندان را مجبور به استفاده از وسایل نقلیه شخصی می‌کند که حاصل آن آلودگی هوا و ترافیک است که اکنون به بحرانی بزرگ برای کلان شهر اهواز مبدل شده است. نکته قابل توجه دیگر این است که بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی فاقد استاندارد های لازم و امکانات مناسب مانند کولر و ... می‌باشند.

همین عوامل سبب نارضایتی مردم و لزوم استفاده آنها از وسایل نقلیه شخصی می‌کند که حاصل آن همانگونه که ذکر شد، آلودگی هوا و ترافیک نابسامان کلان شهر اهواز است. و این در شرایطی است که قریب به ۳۰ سال است دولت در حال فرهنگ سازی است تا مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، ولی فرهنگ سازی بدون وجود امکانات مورد نیاز نتیجه ای نخواهد داشت.

مهندس امیر صفی خانی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز، مهمترین چالش حمل و نقل عمومی را فرسودگی ناوگان تاکسیرانی اهواز عنوان کرده و با تکیه بر آمار و ارقام می‌گوید: در سال ۱۴۰۱ ۱۹۵۵ دستگاه تاکسی زرد رنگ در اهواز فعال بودند، در حالی که طبق استاندارد های موجود برای کلان شهر با یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت، باید ۶ هزار دستگاه تاکسی وجود داشته باشند که در مقایسه با سایر کلان شهر ها آمار مناسبی نیست.

وی در ادامه می‌گوید: متاسفانه ۸۸ درصد ناوگان اهواز فرسوده و عمری بالاتر از ۱۰ سال داشتند که در نتیجه می‌توان گفت ۱۷۰۰ دستگاه اهواز فرسوده بودند.

صفی خانی همچنین اظهار کرد: حد فاصل سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۱ یعنی در طی یک دهه ۱۸۷ دستگاه از تاکسی های اهواز نوسازی شدند یعنی در طی یک دهه ما ۱۸۷ که دلیل اصلی روند کند بازسازی، عدم ارائه تسهیلات بانکی قرض الحسنه از سوی بانک ها و سیاست های متفاوت دولت در ارائه تسهیلات بود. به گونه ای که در شرایط فعلی دارندگان تاکسی های فرسوده قادر به تامین نقدینگی مورد نیاز برای تعویض خودرو نمی‌باشند.

رئیس سازمان تاکسیرانی اهواز همیاری برخی نهادها مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید را یکی راهکارهای حل مشکل عنوان کرده و می‌گوید: برای اولین بار در کشور کمیته امداد امام خمینی خوزستان ۹۰ فقره تسهیلات در طی ۲ سال در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار داد که بالاترین آمار اعطای تسهیلات در کشور است. و با این همیاری در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان وام ۴ درصد با بازپرداخت ۷ ساله و در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۲۸۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت ۷ ساله که از کمک‌های منابع کمیته امداد امام خمینی در اختیار رانندگان تاکسی قرار گرفت. صفی خانی در ادامه می‌افزاید: برای اولین بار در کشور، توسط سازمان بهزیستی به ۱۰ نفر از افرادی که تحت پوشش بهزیستی مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه تعلق گرفت و در نتیجه با همیاری کمیته امداد و سازمان بهزیستی ۱۰۰ فقره از تاکسی‌های اهواز نوسازی شدند.

وی ضمن قدردانی از همیاری نهادها ی فوق می‌افزاید: یکی دیگر از اقدامات سازمان تاکسیرانی، ارائه یک مصوبه در شورای اسلامی شهر اهواز جهت دریافت تسهیلات ۲۸۰ میلیون تومانی برای ۱۵۰ نفر از سوی بانک ها با نرخ ۲۳ درصد بود که در نتیجه این اقدام، در آبان ۱۴۰۲ با حضور استاندار خوزستان و دیگر مسئولین، بین شهرداری اهواز و بانک ملی خوزستان تفاهم نامه ای امضا و ۴۲ میلیارد تومان تسهیلات از منابع بانک ملی به رانندگان تاکسی پرداخت شد. و با این اقدامات توانستیم ۲۵۰ دستگاه از تاکسی های اهواز نوسازی شدند.

صفی خانی درخواست همکاری از خودروسازان، بهره گیری از منابع شهرداری و تسهیلات بانکی برای اعطای کمک های بلاعوض به رانندگان تاکسی را از دیگر اقدامات انجام شده برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اهواز عنوان کرد و گفت: باوجود تلاش ها و پیگیری های مستمر، هنوز در این زمینه پاسخ مناسبی از بانک های استان دریافت نکرده ایم. وی همچنین از شرکت های صنعتی بزرگ مانند صنایع فولاد، فولاد اکسین، لوله سازی، مناطق نفت خیز جنوب و ... در زمینه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درخواست همیاری در قالب انجام مسئولیت های اجتماعی کرد و گفت: حل مشکلات ناوگان تاکسیرانی علاوه بر اشتغال زایی، نتایج بسیار مهمی مانند کاهش آلودگی هوا و ترافیک را در پی دارد که نیازمند همکاری تمامی نهادها از جمله صنایع فعال در اهواز است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز پیرامون اقدامات دیگر انجام شده گفت: آقای حسینی محراب استاندار محترم خوزستان، پیشنهاد استفاده از امکانات منطقه آزاد اروند را ارائه دادند که هم اکنون تعدادی از خودروهای اروندی در اهواز، به ویژه در فرودگاه فعال می‌باشند. همچنین هماهنگی هایی جهت استفاده از طرح خرید خوردوهای دسته دوم خارجی انجام شده است.

علاوه بر این ۵۰ دستگاه ون خریداری شده اند که اکنون ۱۶ دستگاه آن در مناطق کم برخوردار مشغول فعالیت می‌باشند.

وی همچنین از سازمان صنعت و معدن و تجارت برای ارائه امکاناتی مانند لاستیک، روغن موتور، باتری، قطعات یدکی و ... درخواست همکاری کرد. صفی خانی پیرامون چشم انداز آینده و رسیدن به استاندارد ۶۰۰۰ تاکسی در اهواز گفت: در تلاش هستیم بتوانیم امسال هزار دستگاه تاکسی را نوسازی بکنیم و در صورت یاری بانک ها نهادهای دولتی، صنایع و ... اگر بتوانیم سالی ۵۰۰ دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم، حداکثر در طی دو سه سال آینده و تا پایان ۱۴۰۴ یا ۱۴۰۵ کل ناوگان تاکسیرانی اهواز نوسازی خواهد شد.

ناوگان اتوبوسرانی یکی دیگر از امکانات حمل و نقل عمومی، اتوبوسرانی است که شهروندان اهوازی در این زمینه از کمبود اتوبوس و معطلی زیاد، ایستگاه های نامناسب و عدم وجود امکانات رفاهی مانند کولر در بسیاری از اتوبوس ها گلایه دارند.

بنابر گزارش خبرنگار ایران ما از خوزستان، مهندس امیر آهن جان مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی اهواز پیرامون وضعیت این نهاد می‌گوید: در حال حاضر اهواز ۲۸ هزار صندلی یعنی در حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس کمبود دارد که در تلاش هستیم این مشکل را حل کنیم و با نگاه مثبت استاندار خوزستان، فرماندار و اعضای محترم شورای اسلامی شهر اهواز، و همچنین نماینده محترم ولی فقیه، در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، قرارداد خرید ۲۲۹ اتوبوس با تولید کنندگان داخلی منعقد شد که تاکنون ۱۰۵ دستگاه تحویل اتوبوسرانی اهواز شده است.

وی در خصوص معطلی شهروندان گفت: استاندارد انتظار برای اتوبوس بین ۷ تا ۹ دقیقه است ولی در اهواز این زمان در برخی از موارد تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، ولی در صورت تحویل اتوبوس های خریداری شده و بهره گیری از آنها، تلاش می‌کنیم به استانداردهای مطلوب برای انتظار نزدیک شویم. وی در خصوص وضعیت ایستگاه های اتوبوس در اهواز اظهار کرد:‌ برخی از ایستگاه‌های اتوبوس فاقد کیفیت هستند.

در حال حاضر حدود ۲۲ ایستگاه مکانیزه در سطح شهر اهواز وجود دارند و در تلاش هستیم تا ماه آینده ایستگاه های اتوبوس را بازسازی شوند. در این زمینه قرارداد دوساله ساخت ۲۷ ایستگاه از بلوار پاسداران تا بیمارستان ابوذر منعقد شده است و امیدواریم برای مهرماه امسال مشکلات در زمینه ایستگاه اتوبوس را به حداقل برسانیم.

 

آهن جان در زمینه معطلی مسافران گفت: در حال راه اندازی سامانه هوشمند ابی اس و آپ هستیم تا شهروندان بتوانند از زمان ورود اتوبوس به ایستگاه مطلع شده و زمان انتظار آنان کاهش یابد. وی در خصوص مشکلات رانندگان اتوبوسرانی اظهار کرد: رانندگان عزیز و زحمتکش اتوبوسرانی که از چهار و نیم صبح بامداد ساعت ۱۰ شب مشغول کار هستند، شایسته امکانات و رفاه مطلوب هستند و برای رسیدن به این هدف، مکاتباتی با وزارت کشور برای مجوز استخدام این عزیزان داشتیم که در صورت دریافت مجوز و استخدام رسمی، وضعیت حقوق آنها در حد استاندارد باشد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز در پایان اظهاراتش گفت: امیدواریم تا دوسال آینده با بهره گیری از حداقل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نو، به شرایط استاندارد و مطلوب در زمینه ناوگان اتوبوسرانی دست یابیم./نورخوزستان

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر

قوانین و مقررات سازمان

قوانین و مقررات سازمان

تمامی حقوق برای وب سایت خبری_ تحلیلی * ایران ما * محفوظ است. * ایران ما * آمده است تا در ارائه مطالب متفاوت باشد. البته متفاوت نه به این معنی که همه ی مطالب در سایت خبری_تحلیلی ما تولیدی خواهند بود؛ چرا که افزایش تولید مطلب، نیازمند داشتن نویسندگان و خبرنگاران در حوزه های مختلف است که به دلایل مختلف در این مقطع زمانی برای ما ما امکان پذیر نیست. اما تمامی سعی و کوشش ما در این پایگاه خبری_تحلیلی ارائه متفاوت مطالب است تا خوانندگان گران قدر شاهد مطالب تکراری نباشند. باسپاس مدیر مسئول پایگاه خبری_تحلیلی * ایران ما * اعظم صمدزاده